Peklo zamrzlo, part deux

Nedávno jsem se tu prsil, že se ze mě stal přes noc jablíčkář. Ale ouha, není všechno tak, jak to na první pohled vypadá. Používal jsem hrdinně Macka s předinstalovaným Lionem jako hlavní systém po dobu jednoho týdne, ale teď musím tak trochu smutně konstatovat, že byť tam vidím spoustu plusů, tak bohužel náročná verze OSX na starém HW není úplně to pravé.

Co s tím? Jako první krok jsem po pročtení několika diskuzních fór zvolil sázku na jistotu – downgrade. Systém, který fungoval plynule dřív, musí fungovat plynule i teď ne? A tak proběhl formát a instalace Snow Leoparda:

Snow Leopard v roce 2013

Nejdříve je asi třeba si ujasnit, co od počítače člověk očekává. Pokud je nenáročný user, nezmlsaný modernějším grafickým prostředím a nepotřebuje vychytávky vlastní jen novějším verzím OSX, může na Leopardovi v klidu fungovat; byť i on musí překousnout jistá omezení.

Tím omezením jsou především aplikace, resp. jejich nedostupnost. Je třeba si uvědomit, že SL je systém z roku 2009 a to s ohledem na rychlost vývoje moderních SW je opravdu dlouhá doba. Spousta aplikací dnes už vyžaduje jako minimum alespoň 10.7 (codename Lion) a na Leopardovi prostě neběží. Jednou z těchto aplikací je mimochodem i OneDrive od Microsoftu – pro mě děsivé zjištění, neboť jeho přítomnost na OSX byla jedním z důvodů, proč jsem chtěl přejít…

Nicméně základy tu jsou – Chrome, Skype, VLC a Steam fungují a s tím se dá fungovat (i přežít). Na rozdíl od samotného systému jsou všechny tyto aplikace plně aktualizované, plně funkční a jejich použití je bezpečné. Pokud bych měl Macka nechat přítelkyni, v klidu tam SL nechám a ona si stěžovat nebude. U Lionu ji vadila pomalost (je rozmlsaná Ubuntu, které je i na relativně stejném HW jiné kafčo); u SL po prvním seznámení a oťukání neprotestovala.

Pohledem ťuhýka je ale Snow Leopard už trochu „outdated“. Je to barevně rozhárané, mnohem víc mi seděl elegantnější grafický kabát v Lionu. Jinak ale nemám výraznějších připomínek – nejsem zas až takový power-user, nepotřebuji (zatím) moc jiných programů či utilitek. Je to prostě jen trochu starší operační systém. Vidím v tom jistou analogii s Windows XP, které jsou dnes už z mého pohledu taky nepoužitelné, ale lidi se jich drží jako klíšťata. A stejně jako XP, je i SL už systém ponechaný napospas, neb na něj nevychází žádné bezpečnostní aktualizace.

Pozn: k předchozímu odstavci – je to zajímavé na druhou. Relativně nedávno jsem používal mladé distro Elementary Luna a jedním z důvodů, proč jsem u nich nezůstal, je neaktuálnost distribuce, která je postavená na Ubuntu 12.04 LTS. Ačkoliv jsem nenarazil na vyloženou nekompatibilitu (nepočítaje např. nejnovější Geary), tak drtivou většinu aplikací jsem držel na živu (čti: aktuální) pomocí všemožných PPA a to není zrovna nejlepší cesta. Každopádně k Elementary se rozhodně vrátím, ti kluci mají neuvěřitelně našlápnuto a pokud jim to vydrží, tak už Isis by mohlo být tím přelomovým vydáním. Linux prostě nikdy neměl k OSX tak blízko, a nemyslím to jen grafickým kabátkem, ale celkovým pojetím a přístupem k desktopu.

Zpět k Leopardovi… předchozím odstavcem jsem chtěl říct, že pokud bych vydržel používat Liona delší dobu (nebo pokud bych měl osobní zkušenost s jakoukoliv novější verzí), tak bych se od SL možná držel dál a vadilo by mi mnohem, mnohem víc věcí. Jinými slovy – v tuto chvíli mi zatím vice než zastaralost reálná vadí spíše zastaralost „morální“. Ale svým způsobem mám tento dojem z celého Macka, takže s tím dokážu žít.

Pořád ještě nejsem rozhodnutý, jak Mekbůčkem naložím dále. Určitě hodlám rozšířit RAM až na povolené 4 GB, možná zkusím použít rychlejší disk (ale do SSD asi nemá smysl investovat), reinstaluji Liona a pak se uvidí. Pokud to nezabere, vždycky je tu šance používat Ubuntu a šetřit do prasátka na novější model 🙂

Příspěvek byl publikován v rubrice pc. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Nechte vzkaz...

