Peklo zamrzlo

Dlouho a rád se na webu prezentuji jako letitý linuxák. Včerejškem se ze mě stal čerstvý jablíčkář. Po několika letech se mi do baráku tedy znovu dostává ovocný produkt, který jsem naposledy okusil ve formě iPhonu. Je to ale poprvé, co jsem si mohl na vlastní pazoury zkusit samotný OSX, na což jsem se osobně velmi těšil. V následujících dnech a týdnech bych chtěl čas od času přispět s nějakou tou troškou informací, které jsem nasbíral.

Stručné info pro začátek

Zakoupil jsem sobě starší kousek, na dnešní poměry už skoro veterána – Apple MacBook White, model Late 2007. Jedná se o relativně standarní konfiguraci s Core 2 Duo, 2 GB RAM a integrovanou grafikou od Intelu. Nainstalován je nejnovější možný systém Lion 10.7.5. Ano, na můj stroj nelze nainstalovat novější verzi OSX. Taktéž touchpad nepodporuje gesta a výkřikem je skrolování dvěma prsty. Jsem tedy ochuzen o ty nejnovější prvky, dost možná killer features, ale i tak se mi zatím jeví White jako vhodná entry level mašina.

Porovnávat budu především s mým dosavadním strojem – Thinkpadem T400. Už na první pohled je jasné, že se jedná o naprosto odlišné kategorie notebooků. Oba jsou přibližně stejně staré a víceméně stejně výkonné, nicméně Thinkpad při přímém porovnání působí nejen jako jiná liga, ale jako úplně jiný sport. Bytelná konstrukce a perfetní chlazení dělají svoje. White je proti tomu sice elegantnější, ale taky o řád choulostivější plasťáček, který bohužel dělá neslavnou čest tomuto označní. Při větší zátěži startuje kdesi v útrobách stroje hlučná a nepřeslechnutelná helikoptéra vysavač. Celkem jasné KO a jednoduché body pro Lenovo!

Apple ale vytahuje svoje trumfy až po zapnutí. Displej je v porovnání s Lenovem lepší snad ve všech směrech – jasnější, barevnější… a díky menší úhlopříčce i ostřejší. Zkusím pak do dalších článku přidat komparativní fotografii. A na rovinu přiznám, že právě displej mě u MacBooku držel a drží jako jeden z hlavních trumfů – nechce se mi zpět do vybledlíkova 🙂

Klávesnice není špatná ani v jednom z modelů. Na chicklet jsem si dost rychle zvykl, dělá mi problémy jen odlišnosti v umístění a funkcích některých kláves. Zde se ale hodí trénink z Lenova a čudlík Fn umístěný úplně vlevo dole mě nedohání k šílenství. Na tu to jsou jiní kandidáti 🙂 Touchpad má fyzicky větší laptop od Applu, nicméně celkově bych jako lepší hodnotil Lenovo. Povrch touchpadu u Lenova je příjemnější na dotek, prst po něm lépe klouže. Nemluvě o tom, že u Applu je z nějakého obskurního důvodu pohyb kurzoru a skrolování neuvěřitelně líné i při nastavení na maximální rychlost. Dost to shazuje dojem z celého systému, který pak sám o sobě působí líným dojmem.

Velké mínus dostane MacBook za brutální ostrou přední hranu, která se zarývá hluboko do zápěstí. Nechápu, že tohle nikdo neodhalil předem, protože psaní je díky tomu dost bolestivá záležitost. Tedy, pro mě je psaní bolestivé vždy, ale teď i fyzicky. Jestli z tohodle nebudu mít karpál, tak snad už z ničeho. Zatím se mi prakticky nepodařilo najít žádnou vhodnou a snesitelnou polohu.

Rozporuplné pocity mám z nabíjecího kabelu. Ten je vybaven pověstným konektorem MagSafe, což je geniální nápad. Kabel nemá žádné klasické trafo (nebo alespoň v takové podobě jako ho známe z klasických notebooků platformy PC), ale místo toho je integrováno do samotné zástrčky do zásuvky (resp. jedná se o skládačku, stejně jako u iPhonů). Háček je v tom, že u iPhonů se jedná o malou krabičku, tady je to docela kráva. A těžká k tomu. Zapojení do zdi, resp. do nějaké starší rozdvojky je dost pochybné, neb ta váha je znát. Bezpečnější je najít klasickou prodlužku a zapíchnout to do ní.

To je asi tak vše z prvních dojmů, které jsem za dva dny soužití nasbíral. Přechod z Linuxu není pro běžného uživatele bolestivý, jen to chce trochu času na aklimatizaci. Proto hodnocení a dojmy ze samotného systému sepíšu později; zatím je na to příliš brzy.

A snad jen poznámka na závěr, pokud někoho zajímá, proč jsem si koupil zrovna tuto vykopávku. Je to relativně jednoduché – chtěl jsem zkusit MacBook, postavený na Intelu a s malým rozpočtem. Samozřejmě bych chtěl nejraději MacBook Pro s Retinou, ale k tomu neuzrál ještě čas (a moje bankovní konto). Berte to ted spíš jako lowcost řešení, díky kterému se ale možná brzy odrazím k něčemu lepšímu. Teď už si to dovedu představit 🙂

Příspěvek byl publikován v rubrice pc. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Nechte vzkaz...

